AJALUGU

80 aastat lende sini-valgetel tiibadel

Finnair, tolleaegse nimega Aero, tegi oma esimese lennu laupäeval, 20.märtsil 1924 transportides 162 kilogrammi posti Helsingist Tallinnasse. Üks maailma vanimatest lennufirmadest alustas oma liiklust Junkers F-13 tüüpi lennukiga. See oli ühemootoriline monoplaan, varustatud kinnise reisijatesalongiga, kus oli kohti neljale reisijale. Lennuki meeskonda kuulusid piloot ja mehaanik.

1923. aasta novembris loodud Aero baas oli Katajanokkas, kust Junkerid lendasid talviti suuskadega ja suviti ujukitega varustatult. Aastal 1924 alustas Aero oma lendudega Stockholmi transportides kokku 269 reisijat. Junkersid varustati ujukitega, sest ei Tallinnas, Stockholmis ega Helsingis polnud siis veel maapealset maandumisrada.

Aero Tallinna-liin võimaldas ühendust Königsbergiga, kust edasi pääses rongiga Berliini. Ajalooliste raamatute põhjal veeti Tallinna liinil 1926. aasta talve töörohkematel päevadel kõige enam 48 reisijat. Stockholm võimaldas rongiühendust Göteborgi, kust edasi viisid lennuliinid Kopenhaagenisse, Oslosse ja Londonisse.

Читайте также:  AJAPIIRANGUD NÕUETELE JA HAGIDELE

Aero tahtnuks lennutegevuseks kasutada maapinnale rajatud lennujaamu, kuid Soomes, kus on ligi 60 000 järve, ei oldud eriti huvitatud maapealsete lennujaamade ehitamisest. Esimene Soome tsiviillennuväli avati Turus, Artukainenis 1935-nda aasta septembris. Bromma lennuvälja avamine Stockholmi lähistel 1936. aastal avaldas kindlasti mõju maapealse lennuvälja rajamisele Helsingis.

Malmi lennuväli avati ametlikult 1938. aasta mais, kuid tegelikkuses oli sealt lennatud juba alates 1936. aastast. Tallinnas maanduti juba 1930-ndate aastate algul praeguse lennujaama läheduses asuvale järvele, 1937. aastast siirdus aga tegevus üle maapealsele Ülemiste lennujaamale. Viimaks sai kogu Aero lennukipark rattad alla ning lõplikult hakati opereerima maismaa pinnalt.

Uus algus

Lennuühendus Tallinnaga katkes 1940. aastal sõja ajal kui Eestist sai Nõukogude Liidu osa. Lennud Tallinnasse taastati viiskümmend aastat hiljem, 1990. aasta märtsis. Taastatud lennuliiklus näitas kohe arengu märke, alustati kolme lennuga nädalas, kuid juba järgneval aastal lisandus eelnevale veel kaks lendu. 1992. aasta suvel lennati Tallinnasse juba kõigil nädalapäevadel.

Читайте также:  LENNUPILETID

Kümme aastat peale lendude taastamist sulgus ajalooring kui Finnairi osalusega Eesti firma Aero alustas ATR-tüüpi lennukitega Tallinna ja Helsingi vahel lennuliiklust. Hetkel lendab Aero argipäeviti Tallinna ja Helsingi liinil kuus korda päevas.

Reisijate hulk on kasvanud jõudsasti. Kui kogu 1990. aasta jooksul veeti 11 000 reisijat, siis 2004. aasta veebruaris lendas Aeroga sama arv reisijaid ainuüksi ühe kuu jooksul. 2003. aastal ulatus nimetatud liinil reisijate koguarv üle 150 000.

Finnair on hetkel Euroopas üks tihedaima kodumaise lennuvõrgustikuga lennuettevõte. Lisaks pakub Finnair otselende umbes 30sse erinevasse sihtpunkti üle maailma, milledest viimane, Šanghai avati 2003. aasta septembris algul. Puhkelendude sihtkohti on Finnairil üle 60ne ja turvalistel kaubaveo teenustel on võtmepositsioon. Finnair on oma pika ajaloo kestel vedanud 150 miljonit reisijat.

Читайте также:  ERIREISIJAD

Allikas: Finnair Oyj 18.03.2004

admin